وبلاگ

ویژگی های ضبط صدای باکیفیت

sound
مقالات رایگان

ویژگی های ضبط صدای باکیفیت

خیلی از شما عزیزان در دوره ها و حتی پیج اینستاگرامی بنده سوال میکنید ” چطور باید صدامون رو با کیفیت ضبط کنیم؟” .

با من علیرضا نوروزی اردکانی از گویندگان گیلدا همراه باشید.

 تجهیزات ضبط:

اولین موردی که به ذهن همه‌ی ما می‌رسد، نقش تجهیزات در ضبط با کیفیت است. وسایلی که بتوانند صدای ما را با بالاترین کیفیت ممکن تبدیل به سیگنال‌های الکتریکی کنند و درنهایت آن را به‌صورت یک فایل کامپیوتری به ما تحویل دهند.

به نکات زیر توجه کنید:

صدای شما در شفاف‌ترین حالت ممکن ضبط شود. اگر میکروفونی صدای شما را خفه می‌گیرد یا تغییرات زیادی در آن می‌دهد، میکروفون مناسبی نیست. البته مطمئن شوید که دچار مشکلی که در مقاله‌ی «چرا از صدایمان بدمان می‌آید؟» به آن پرداخیتم، نشده‌اید.

باندهای ماشین‌های قدیمی را یادتان است چه صدایی داشت؟ اصطلاحاً انگار که صدای باس آن‌ها بسته بود! وقتی به یک آهنگ ریتمیک می‌رسیدیم، به زبان خیلی ساده، صدای «گوپس گوپس!» نمی‌داد و انگار که صدا بسیار بی‌کیفیت به نظر می‌رسید. برخی میکروفون‌ها صدای شما را این‌گونه می‌گیرند. ما این المان را گرمای صدا می‌نامیم که اگر نباشد صدای بی‌روحی را تحویل شما می‌دهد.

 

 

یک پیشنهاد کاربردی و رایگان!

اگر نمی‌دانید برای استودیوی شخصیتان چه تجهیزاتی نیاز دارید، حتماً کتاب الکترونیکی «می‌خواهم گوینده یا دوبلور شوم» را از بخش محصولات سایت دانلود کنید.

شاید فکر کنید اگر تجهیزات خوبی داشته باشید، هر چه با آن‌ها ضبط بگیرید حتماً عالی درخواهند آمد اما کاملاً در اشتباهید.

بگذارید قبل از توضیح این بخش به شما بگویم که در گویندگی، خوانندگی و … صدای ضبط‌شده باید چگونه باشد. صدایی که ما ضبط می‌گیریم باید فقط و فقط شامل صدای آن شخص باشد؛ یعنی اولاً صدای دیگری نیاید، مثل صدای افراد خانواده، موتور و ماشین و … . ثانیاً محیط تأثیری روی صدای آن شخص نگذارد؛ مثل اتفاقی که در حمام برای ما می‌افتد.

این ویژگی‌هایی که گفتم را فقط و فقط «محیطی که در آن ضبط می‌گیریم» تأمین می‌کند. پس محیط ضبط صدا باید دو ویژگی داشته باشد:

  1. ایزوله باشد: صدایی نه به درون آن وارد شود و نه از آن خارج شود.
  2. بهبود آکوستیکی شده باشد: یعنی محیط به نحوی اصلاح‌شده باشد که صداها در آن تغییرات عجیب‌وغریبی نکند. در این محیط باید بتوانیم صدای خالص گوینده یا خواننده را بگیریم.

استفاده از میکروفون اکسترنال

دوربین‌ها و گوشی‌های هوشمند مجهز به میکروفون‌های داخلی هستند که برای ضبط گفتگوهای ویدئویی با یک نفر مشخص مناسب هستند. اما به طور کلی جهت ضبط صدا برای مخاطبان گسترده‌تر چندان مناسب نیستند.

اگر می‌خواهید به کیفیت صدای حرفه‌ای برسید، باید از یک میکروفون اکسترنال استفاده کنید. در بازار انواع مختلفی از این میکروفون‌ها وجود دارد که برای ضبط صداهای متفاوت طراحی شده‌اند. با صرف کمی وقت می‌توانید نوعی از میکروفون که برای شما مناسب‌تر است را بیابید.

 

اما اگر میکروفن اکسترنال ندارید :

رعایت نکات زیر باعث می‌شود بتوانید با ریکوردِر‌ یا گوشیِ موبایل خود صدایی با کیفیتِ مناسب ضبط کنید:

  • هنگام ضبط صدا، گوشی خود را در حالت هواپیما (Airplane Mode) قرار دهید! با این کار می‌توانید از زنگ خوردن گوشی و ضبط نویز‌های حاصل از امواج مخابراتی بر روی صدا پیشگیری کنید.
  • همیشه به یاد داشته باشید که گوشی یا ریکوردِر‌ را در فاصله‌ای مناسب از منبع صوتیِ مورد نظر قرار دهید. فاصله‌ی زیاد، باعث کاهش نسبت سیگنال به نویز و ضبط نویز بیشتر می‌شود و فاصله‌ی خیلی کم، باعث ورود حجم زیادی از صدا به میکروفن و ایجاد اِعوجاجِ صوت (Distortion) می‌گردد.
  • بهتر است ابتدا چند ثانیه‌ای از صدای ضبط‌شده را گوش دهید و از کیفیت آن اطمینان حاصل کنید.
  • اگر ناچارید در یک محیط خیلی شلوغ صدای خود یا شخص دیگری را ضبط کنید، بهتر است یک چسب کاغذی روی میکروفن گوشی یا ریکوردِر خود بچسبانید و چند سوراخ بسیار ریز روی آن ایجاد کنید. این کار از ورود حجم ناخواسته‌ای از صدا به میکروفن جلوگیری می‌کند.
  • اگر قصد ضبط یک ویدئو، با کیفیتِ صدای نسبتاً خوب را دارید و از کیفیت صدای ضبط‌شده توسط گوشی یا دوربین فیلم‌برداری خود راضی نیستید، از این روش جالب استفاده کنید! با قرار دادن یک گوشی یا ریکوردِر دیگر به صورت جداگانه و در فاصله‌ای مناسب از منبع صوتی مانند گوینده، صدای مورد نظر خود را حین فیلم‌برداری ضبط کنید و سپس با استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش تصویر، صدای ویدئو را تا حد امکان کم کنید و فایل صدای ضبط‌شده را به آن اضافه کنید. می‌توانید برای هماهنگ کردن صدا و تصویر در ابتدای شروع ضبط دوبار کف دست‌‌هایتان را به هم بزنید. در تدوین نهایی کافیست صدای دست زدن شما در فیلم و در صدای ضبط‌شده بر همدیگر منطبق شود!
  • نکته‌ی بسیار ساده اما پرکاربرد دیگر، این است که محل دقیق میکروفن گوشی خود را بشناسید! عادت غلط و بسیار رایج این است که هنگام ضبط صدا، تمام سطح گوشی را به عنوان میکروفن فرض کنید. در صورتی که میکروفن تنها قسمت بسیار کوچکی از آن است و باید به اصطلاح به طرف صدای منبع نشانه گرفته شود (در جهت و زاویه‌ای مناسب نسبت به منبع قرار گیرد).
  • می‌توان با قرار دادن گوشی یا ریکوردِر بر روی سطحی صاف که امکان لرزش آن کم باشد، به بهبود کیفیت صدا کمک کرد.
  • فراموش نکنید که پیش از ضبط، تنظیمات ضبط صدا را بررسی کنید.
  • بی‌شک موارد بالا کمک بسیار زیادی به بهبود کیفیت صدای ضبط‌‌شده‌ی شما خواهد کرد، اما فراموش نکنیم برای یک صدابرداریِ حرفه‌ای، گزینه‌های مهمِ دیگری همچون نوع و مشخصات میکروفن، آکوستیک محیطِ ضبطِ صدا و تجربه‌های یک صدابردار نیز دخیل هستند!

 

 حذف صدای زمینه

نویز قابل توجه در پس‌زمینه یک منبع عمده حواس‌پرتی در یک فایل صوتی محسوب می‌شود. اما یافتن جایی که کاملاً ضد صدا باشد امری ناممکن است. با این وجود باید حداکثر تلاش خود را بکنید تا نویز زمینه را از محل ضبط صدا حذف کنید. برخی روش‌های انجام این کار به صورت زیر هستند:

  • فن، ماشین لباسشویی و دیگر دستگاه‌هایی که موجب ایجاد نویز پس‌زمینه می‌شوند را خاموش کنید.
  • دستگاه ضبط‌صوت یا میکروفون را از رایانه دور کنید تا صدای فن رایانه تداخلی ایجاد نکند.
  • از افرادی که در محل هستند بخواهید که با صدای آرام‌تری صحبت کنند.
  • در کف اتاق کفپوش‌هایی نصب کنید تا صداهایی که از همسایه‌ها می‌آید را پوشش دهد.
  • برای جلوگیری از ورود صدا از برخی دیوارها می‌توانید از پرده، حوله، کتاب، نمد و موارد مشابه به عنوان عایق‌های طبیعی استفاده کنید.

راحت تر بگم….

استودیوی خانگی بسازیم!

 

  • در یک استودیو ضبط،فضا برای جذب امواج صوتی طراحی شده اما وقتی امکان استفاده از استودیو نداریم چه کنیم؟
  • راه اندازی یک کابین با لوازمی که برای جذب صدا طراحی شده.شما می توانید با استفاده از قاب پنجره pvc و پرده،استودیو قابل حمل بسازید.
  • یا بهتر بگم اگر در منز خود کمدهای دیواری دارید بدنه ان را با موکت یا پیتو بپوشانید بصورتیکه که نیوزی وارد یا ایجاد نشود همچنین صدا اکو نباشد.

 

 

 

حالا شما یک ضبط با کیفیت دارید!

با ما همراه باشید…

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها

بایگانی‌ها

دسته‌ها