دوره آموزشی بلندمدت نوجوان قهرمان

موسسه گیلدا
هادی محمودی اردکانی
هادی محمودی
پرسنلی
علیرضا نوروزی اردکانی
محمدجواد دهقان منشادی
محمدجواد دهقان منشادی
اخرین بروزرسانی فوریه 12, 2023
1 نفر ثبت نام کرده اند

درباره این دوره

 یادگیرنده باید از نظر جسمی، عاطفی، عقلی و … رشد کافی کرده باشد تا یادگیری به خوبی انجام شود. اگر بعضی از جنبه‌های آمادگی کسب نشده باشد، یادگیری خستگی ‌آور و کسل کننده خواهد بود و پیشرفت چندانی اتفاق نخواهد افتاد.

برای آمادگی در یادگیری، رشد فیزیکی و جسمی اهمیت دارد. مثلا در یادگیری نوشتن، اعصاب، عضلات دست و انگشتان باید به قدر کافی رشد کرده باشند؛ یا وقتی دانش‌آموز از نظر روانی آماده نباشد، ممکن است ترس از معلم، احساس عدم امنیت، دلهره، اضطراب و پریشانی یادگیری را مختل کند.

رشد و آمادگی ذهنی دانش آموزان در فهم و یادگیری علوم مختلف متفاوت است. به طور مثال ممکن است شاگردی در مرحله‌ای از رشد خود آماده درک علوم تجربی باشد، ولی برای درک علوم اجتماعی هنوز آمادگی لازم را کسب نکرده باشد.

بنابراین، معلم باید آمادگی هر یک از شاگردان خود را در تدریس نظر داشته باشد و فعالیت‌های آموزشی خود را متناسب با سطح آمادگی آنان معین کند.

تدریس معلم زمانی بیشترین تأثیر را در یادگیری خواهد داشت که شاگرد رشد کافی داشته و آمادگی لازم را کسب کرده باشد. در غیر این صورت شاگرد مانند چراغی که فتیله آن پایین باشد، هرگز برافروخته نمی‌شود و چیزی نخواهد آموخت.


سن نوجوانی یکی از برهه های حساس در زندگی هر فردی محسوب می شود؛ بسیاری از تصمیمات سرنوشت‌ساز و مهارت هایی که می تواند آینده یک فرد را تحت تأثیر قرار دهد هم در این سن اتخاذ می شوند؛ به همین دلیل است که اگر شما فرزندی دارید که در سن نوجوانی به سر می‌برد، باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا از این فرصت خطرناک و موقعیت حساس به بهترین شکل استفاده کنید تا در کنار او آینده‌ای روشن و مسیری باز را رقم بزنید. یکی از مهم ترین نکاتی که در این سن باید نسبت به آن توجه شود، مبحث مهارت‌های ارتباطی و فن بیان نوجوانان می باشد؛ چرا که اگر از همین سن نوجوان نتواند به خوبی با دیگران و افراد غیر از خانواده خود ارتباط رفتاری و کلامی برقرار کند، بدون شک در سنین بزرگسالی نیز با این مشکل دست و پنجه نرم خواهد کرد. دراین مقاله قصد داریم مهارتهای لازم و تمرینات کاربردی برای تقویت فن بیان نوجوان که اولین راه ارتباطی او با دیگران محسوب می‌شود را به شما آموزش دهیم.

 

دلایل ضعف در فن بیان نوجوانان?

ضعیف بودن فن بیان نوجوان می تواند از مسائل مختلفی سرچشمه بگیرد و دلایل متفاوتی داشته باشد که در ادامه قصد داریم چند دلیل اصلی را با یکدیگر بررسی کنیم و راه حل های متناسب با آن را ارائه دهیم تا بعد به سراغ آموزش فن بیان برای این افراد برویم.

1. عدم دارا بودن اعتماد بنفس?

اعتماد به نفس یعنی میزان اطمینان هر فرد نسبت به توانایی های ذاتی و درونی خود. متاسفانه اغلب افراد با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کنند و آن طور که باید و شاید نسبت به خود و توانایی‌هایشان شناخت ندارند؛ این مشکل ریشه در سنین کودکی هر فرد دارد.

اغلب افرادی که اعتماد به نفس خوبی ندارند، متاسفانه نمی توانند با دیگران به خوبی ارتباط برقرار نموده و به راحتی صحبت کنند. این گونه افراد حتی از این که نظر شخصی خود را درباره مسائل مختلف مطرح نمایند واهمه دارند؛ علت این امر هم چیزی نیست جز این که فرد تصور می کند ارزش وجودی او به حدی پایین است که به خود اجازه اظهار عقیده و نظر را نمی‌دهد.

اولین جایی که اعتماد به نفس فرد در آن  تحت تأثیر قرار می‌گیرد و به سمت بهبودی یا سقوط بیش می‌رود، محیط خانواده است. چراکه هر شخصی پیش از آنکه وارد جامعه شود ابتدا در محیط خانواده خود و تحت تربیت والدین یا خواهر و برادر قرار می گیرد. محیط خانواده است که تعیین می کند یک فرد تا چه اندازه از نظر روحی و روانی در سلامت به سر ببرد. البته پایین بودن میزان اعتماد به نفس به معنی عدم سلامت روان افراد نیست اما بدون شک مشکلی در تربیت این فرد در محیط خانواده وجود داشته که شخص دچار کمبود اعتماد به نفس شده، زیرا هیچ کس به صورت ذاتی با اعتماد به نفس پایین به دنیا نمی‌آید.

2. عدم توجه به صحبت های نوجوان☹

امروزه والدین به دلیل مشغله های زیاد فکری و ذهنی که دارند، معمولاً فرصت زیادی برای صحبت کردن با نوجوانان و فرزندان خود در خانه را در اختیار ندارند. همین موضوع باعث می شود که نوجوانان اغلب خود را با وسیله های الکترونیک مانند موبایل تبلت و یا کامپیوتر شخصی سرگرم کنند و تا جایی که ممکن است ارتباط کلامی میان اعضای خانواده به پایین ترین حد ممکن می رسد؛ این موضوع به مرور باعث می شود که نوجوان شما در صحبت کردن دچار مشکل شود و نتواند به خوبی با افراد خارج از محیط خانواده ارتباط کلامی برقرار کند. اینجا دقیقا همان نقطه‌ای است که فن بیان نوجوان تحت تاثیر قرار می گیرد.

بنابراین اگر خواستار این هستید که نوجوان شما فن بیان بالایی داشته باشد و بتواند به خوبی صحبت کند، ابتدا باید در محیط منزل تا آنجا که ممکن است به حرف‌های او گوش دهید و سعی کنید با او تعاملات کلامی داشته باشید. از او درباره اتفاقاتی که در محیط بیرون از خانه رخ می دهد سوال کنید؛ البته سوال کردن به گونه ای نباشد که احساس کند در حال بازجویی هستید، بلکه طوری سوال خود را مطرح کنید که متوجه شود از هم صحبتی با او لذت می برید و به این ترتیب با بالارفتن ارتباط کلامی میان شما و فرزندتان مهارت‌های وی برای صحبت کردن تقویت خواهد شد.

 

3. مشکلات گفتاری او را حل کنید?

درست است که یادگیری مهارت های فن بیان می تواند نقش بسزایی در رشد و پرورش فن بیان کودک یا نوجوان شما ایفا کند؛اما توجه داشته باشید برخی از مشکلات گفتاری نیاز به مراجعه به پزشک و درمان های تخصصی هستند. مشکلاتی مانند لکنت زبان که قطعاً با تکنیک های فن بیان نمی توان این مشکل را حل کرد. بنابراین اگر نوجوان شما از مشکلاتی مانند این رنج می برد قبل از اینکه برای آموزش تکنیک های فن بیان به او اقدام کنید، ابتدا با استفاده از کمک یک گفتار درمان مشکلات دیگر را حل نمایید و سپس به سراغ بقیه مراحل بروید در غیر این صورت توقع نداشته باشید که نتیجه دلخواهتان را کسب کنید.


دفاع شخصی موجب بالا رفتن اعتماد به نفس می شود?

یکی از بزرگ ترین مزایای گذراندن کلاس های دفاع شخصی، احساس بسیار خوبی است که افراد بر اساس آن فکر می کنند در راه موفقیت و رو به رشد هستند. افراد زیادی وجود دارند که برای مراقبت از خودشان قبل از انجام تمرینات لازم و یا گذراندن کلاس ها، اعتماد به نفس ندارند. این امر می تواند به دلیل تجارب شخصی و یا مطلع شدن از اخبار روزانه ی حوادث باشد. ما روزانه مطالب مختلفی درباره ی بروز اتفاقات منفی و خطرناک در جامعه می شنویم و این می تواند در افراد احساس نا امنی ایجاد کرده و آن ها با خود فکر کنند که در جامعه خطرات بسیاری وجود دارد و آن ها قادر به مراقبت از خود در مقابل این خطرات نمی باشند. کلاس های دفاع شخصی در فرد اعتماد به نفس ایجاد می کند. اگر شما قدرت جسمانی لازم را کسب کرده باشید، راه زیادی از فرآیند مراقبت از خود و افزایش اعتماد به نفس را طی کرده اید.

دفاع شخصی اثر مثبتی بر زندگی شما دارد☺

بر خلاف خیلی از مسائل زندگی، گذراندن کلاس های دفاع شخصی، همیشه اثرات مثبتی بر زندگی شما خواهد داشت. هر یک از دلایل فوق، گواهی بر این مدعا هستند. گذراندن کلاس های دفاع شخصی می تواند روحیه ی شما را بالا برده، شما را مطمئن تر ساخته و به شما کمک می کند تا بتوانید تفسیر بهتری از خود داشته باشید. داشتن توانایی هایی که در زندگی به ما انگیزه بدهد و باعث شود تا شادتر زندگی کنیم، بسیار مهم است. باید گفت که گذراندن چنین کلاس هایی، دقیقاً همین کار را در زندگی افراد انجام می دهد.​

اساتید دوره

موسسه گیلدا

0/5
14 دوره
0 دیدگاه
31 دانشجو
مشاهده بیشتر

هادی محمودی

0/5
4 دوره
0 دیدگاه
0 دانشجو
مشاهده بیشتر

علیرضا نوروزی اردکانی

موسس آموزشگاه

0/5
3 دوره
0 دیدگاه
2 دانشجو
مدرس گویندگی و تربیت صدا ، فن بیان و مهارت های ارتباطی
مشاهده بیشتر

محمدجواد دهقان منشادی

مدرس

0/5
3 دوره
0 دیدگاه
0 دانشجو
مشاهده بیشتر

یک نظر بنویسید